Vitt matbröd.

Precis tagit ur den första plåten med vitt mat bröd ur ugnen & det luktar hur gott som helst. Jag vet också att det kommer knulla i munnen när jag tar första tuggan.

Det är det lästaste & nästan godaste mat brödet jag någonsin har gjort, & tänkte faktiskt dela med mig lite av det här receptet.

Till ca: 17 st kuvertbröd.

25 g margarin
2,5 dl mjölk eller vatten
25 g jäst
0,5 tsk salt
1 tsk socker

+ Ett halvt ägg till penslingen.

1, Smält matfett i en kastrull, häll i mjölken/vattnet & värm till 37 grader (finger varmt)
Smula sönder jästen i en bunke & lös upp med lite utav mjölk/vatten spadet.
2, Tillsätt resten av spadet, salt, socker & nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen.
Arbeta degen tills den släpper bunken.
3, Ta upp degen på mjölat bakbord & pressa ut gasblåsorna genom att knåda degen.
Forma till ca: 17 st kuvärtbröd
4, Jäs bröden i ca: 20-30 minuter under en handduk.

Pensla med äggen efter de har jäst färdigt.

Grädda i ca: 10-15 minuter tills det fått en gyllenbrun färg i 225-250 grader.

Kommentarer
Postat av: Egoina

mimmisdesign.blogg.se, hon gjorde min design :)

2008-09-24 @ 14:14:01
URL: http://egoina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0